11.4.04

Cinema-Literatura. Joseph Conrad

L'etern debat de les adaptacions de la literatura al cinema té un substanciós exemple en la pel·lícula “The Duelist” del director Ridley Scott i la petita novel·la que la inspira “The Duel” escrita per Joseph Conrad. En aquesta adaptació no podem entrar en el massa conegut debat de la pèrdua de qualitat de l'adaptació cinematogràfica respecte l'original literari. Ací, podem observar dues perspectives respecte al mateix fet. Amb l'excusa d'un duel que es perllonga durant les guerres napoleòniques i més posteriorment, Conrad ens descriu dos personatges que dotats d'unes característiques especials fan necessari la substancialització d'un esdeveniment sense importància per tal de manifestar unes característiques que els facen únics. El principal tret d'aquesta novel·la és la seva capacitat per endinsar-se dins d'una psicologia aparentment malalta però que una vegada coneguda tots compartiríem. Per la seva banda, Ridley Scott ens mostra la dimensió èpica d'un fet, més enllà de qualsevol consideració de la intimitat dels seus protagonistes, doncs la perspectiva que adopta és l'exterioritat d'una trama que passa entre dos personatges als quals els fets desborden. Aquesta apreciació es pot constatar en la fotografia del film que tracta cadascuna de les escenes com si foren un quadre d'imatges perdudes en la història. En tot cas, la lectura de l'obra literària i la visió de la pel·lícula no deixen de ser recomanables. Si teniu ocasió, no deixeu de veure aquesta adaptació que fa Ridley Scott en l'any 77 de la novel·la de Joseph Conrad.